2η μέρα στο Μuko

Τετάρτη τέλειωσε μόλις κι εμείς για δεύτερη μερα μένουμε στο Musanze, την μεγάλη πόλη του βορρά. Δίπλα του, το Mukο, μια κοινότητα 18.000 κατοίκων, που ζουν σε συνθήκες από απόλυτη φτώχεια μέχρι σε πέτρινα κτίσματα, με οδικό δίκτυο, πρόσβαση στην (όποια) επιχειρηματικότητα και την εκπαίδευση.

Το σχολείο που επισκεφτήκαμε σήμερα είχε όλες τις βαθμίδες. Μερικοί αριθμοί, έτσι για να φρικάρουμε;; Γουστάρετε;
Μια νηπιαγωγός κρατάει το τμήμα των 79 πιτσιρικιών. Η μόνη αίθουσα στη διάθεσή της δεν έχει καν αρκετά καθισματάκια για να κάθονται όλα.
Στις τάξεις του δημοτικού, κάθε τμήμα έχει περίπου 60-67 μαθητές. Για τους 1080 μαθητές 17 δάσκαλοι.
Στο γυμνάσιο, τα πράγματα είναι σαφώς πιο ανθρώπινα: 40 περίπου μαθητές ανά τμήμα. Ο νόμος του υπουργείου παιδείας μιλάει για μάξιμουμ μαθητών ανά τμήμα στους 42. Οι κεκπαδευτικοί που ρωτήσαμε μας είπαν ότι θα ήταν ευχαριστημένοι με ένα τμήμα 35 μαθητών, ώστε να μπορούν να εξατομικεύουν τη διδασκαλία τους και να ανεβάσουν την ποιότητα εκεί που πρέπει.
Ένας πρωτοδιόριστος εκπαιδευτικός παίρνει μισθό περίπου 40-45.000 φράγκα Ρουάντας. Κάτι λιγότερο από 50€. Σύμφωνα με το κόστος ζωής εδώ, αυτό είναι το 40% ενός αξιοπρεπούς μισθού.

Η μια πτέρυγα του σχολείου κρατεί από το 1953, αλλά είναι ετοιμόρροπη, με πέτρες για δάπεδο. Τον προσεχή Αύγουστο θα γίνουν εργασίες συντηρησης.
Το σχολείο με τη βοήθεια της ActionAid της Ελλάδας και της Γερμανίας έχει φτιάξει λαχανόκηπο και εκτρέφει λίγα ζώα, ώστε το γάλα τους να το πίνουν τα νήπια καθημερινά.
Οι εκπαιδευρτικοί έχουν ελάχιστα μέσα για να κάνουν το μάθημά τους. Τεραστιους μαυροπίνακες με κιμωλίες, και μπλε και κόκκινα στυλό. Οι μαθητές εχουτν κάποια υποτυπώδη τετράδια και βιβλία. Στον τοίχο δε θα δεις χάρτινο πόστερ. Οτιδήποτε θέλουν να αναρτήσουν (ο κύκλος του νερού, πλανητικός χάρτης, διατροφικές ομάδες κτλ) σχεδιάζονται σε συνθετική λινάτσα – ναι, από αυτή που γράφουμε τα συνθήματα στις διαδηλώσεις- ,ωστε και να μη χαλάνε και να μην πιάνουν υγρασία!
Στις αιθουσες παλιού τύπου παγκοι-θρανία σε διάταξη αρένας, ενώ στους ελέυθερους τοιχους αντικρυστά, υπάρχουν μαυροπίνακες απ άκρη σ´άκρη. οι μαθητές κοιτούν προς το πλάι κι αυτό φαινεται πολύ λειτουργικό.
Και άλλα πολλά που θα μου έρχονται λίγα λίγα.

τι κάναμε εμείς εκει:
Στην 3η γυμνασίου, μπήκαμε με αφέλεια για να ζητήσουμε σπό τους μαθητές να δημιουργήσουν ενοιολογικούς χάρτες, με αφετηρία τη λέξη σχολείο. από πού να ξεκινήςω να λέω… Παίξαμε λίγο στην αρχή φυσικά…όχι που θα μου ξέφευγαν!! Και μετά, λυμένοι πια, ξεδιπλώθηκαν: Σχολειο…
ασφάλεια. Γιατί πρέπει να αισθάνεσαι ασφαλής στην κοινότητα για να πας σχολείο
Φαγητό. Γιατί νηστικός δε μπορείς να παρακολουθήσεις το μάθημα
Τράπεζα. Γιατί χρειάζεσαι δάνειο για να σπουδάσεις
Good leader. Γιατ´ χρειάζεσαι καλή ηγεσία ωστε να φτιάξει αρκετά σχολεία για όλους.
Σπορ. Γιατί όταν έχεις πήξει και δε μπορείς να σκεφτείς, βγαίνεις έξω, παίζεις λίγο και επσνέρχεσαι στανιαρισμένος.
… Και άλλα πολλά που μας είπαν οι μαθητές, ενώ σχολίασαν ότι τους άρεσε πολύ η δραστηριότητα γιατί ακονίζει το μυαλό τους και τους επιτρέπει να εκφράσουν τις δικές τους ιδέες (οι λέξεις είναι δικές μου αλλά τα νοήματα δικά τους).

και τι να δω μπροστά μου; Καθώς μπαίναμε στο χώρο του σχολείου, μερικοι. Μαθητές έπαιζαν μπαλιτσα…όχι σαν αντίπαλοι. σε κύκλο. Ο κύκλος σου ξετρυπώνει από παντού εδώ. σε κύκλο χτες η δασκάλα της 3ης είχε τους μαθητές για να κάνουν γυμναστική. σε κύκλο μπήκαν οι μαθητές στο προάυλιο χτες, για να μπω στη μέση και να εξηγήσω τα παιχνίδια. κύκλος, κύκλος παντού. οι θεατροπαιδαγωγοί, και γενικότερα οι εκπαιδευτικοί, θα καταλαβαίνετε την σξία αυτού που γράφω αυτή τη στιγμή…άγιος κύκλος!

Και έφτασε η ώρα για τις συνεντεύξεις! Χωριστήκαμε σε 4 δυάδες βουτήξαμε μαθητές και καθηγητές, και τους ρωτήσαμε για όλα. τηνκ αθημερινότητά τους, τα όνειρά τους, τις δυσκολίες τους, αυτά που αγαπούν, αυτά που θα ήθελαν να αλλάξουν, τις αδυναμίες της εκπαιδευσης.
οι δάσκαλοι σημειώνουν ως μέγιστη πρόκληση που αντιμετωπιζουν στη δουλεία τους το υπόβαθρο απ´ολυτης φτώχειας αρκετών μαθητών, που δεν τους επιτρέπει να φτάσουν στο σχολείο, ή να πσρακολουθήσουν το μάθημα.
Θα ήθελαν να αλλάξουν τα ποσοστά αυτ´α της σχολικής διαρροής, να αναζητηθούν οι ακριβείς λόγοι γι αυτήν και να αντιμετωπισθούν.

Ο I. θέλει να γίνει μηχανικός αυτοκινήτων, αλλά πολύ καλός και γι αυτό θα ήθελε.να σπουδάσει στην ιαπωνία που έχει την τεχνογνωσία
η Ch. Θέλει να σπουδάσει στην αμερική γιατρός και να γυρίσει πισω στον τόπο της.
κι οι δυο, αλλά και όσοι δάσκαλοι ρωτήσαμε θεωρούν ως μέγιστη και κάλλιστη αλλαγή της γλώσσας εργασιας στο σχολείο σε αγγλικά, κάτι που ισχύει από το 2009.

Αυτά είναι ένα δείγμα από αυτά που είδαμε, καναμε, μάθαμε σχετικά με την εκπαίδευση σήμερα.

το τοπίο μαγικό, στη βάση βουνών, σε υψόμετρο περίπου 2.000μ, να ατενίζουμε τις πλαγιές πιο ψηλά και μέχρι την κορφή να εντοπιζουμε με το μάτι χωράφια που καλλιεργούνται κει πάνω!
Το σχολείο μέσα στα δέντρα, χωρίς περίφραξη. χώμα, πράσινο, τούβλα φτιαγμένα από την κόκκινη λάσπη που υπάρχει εκεί. καλά, θα φέρω κάμποση πισω για να δειτε! Με το φτυάρι θα την ξεκολλήσω από τα ρούχα μου…

Αύριο αρχίζουν τα δύσκολα. από το πρωι μπαινουμε στα σπτια που θα μας φιλοξενήσουν μέχρι το Σάββατο. οι συνθήκες άγνωστες, οι παροχές μηδαμινές, αλλά ο ενθουσιασμός μεγάλος. Θα βοηθάμε τις οικογένειες στις δουλειές τους: τάισμα ζώων, άρμεγμα, φροντίδα, σκάψιμο και άλλες δουλειές στο χωράφι και πάει λέγοντας.
Και στο ενδιάμεσο άλλη μια στάση σε συνεταιρισμό γυναικών, σαν αυτόν που επισκεφτήκαμε σήμερα. αλλά γι αυτό θα γράψω επόμενη φορά!

Καληνύχτα και ευχαριιστώ για την ανάγνωση 🙂

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s